Burmistrz pozytywnie zaopiniował projekt przebudowy linii kolejowej LK 12 Skierniewice – Łuków na odcinku przebiegającym przez gminę Góra Kalwaria.
Prace nad przygotowaniem modernizacji 160-kilometrowego fragmentu korytarza transportowego ze wschodu na zachód (trasa S-E 20), który stanowi jednocześnie towarową obwodnicę Warszawskiego Węzła Kolejowego, trwają od przeszło dwóch lat. Spółka Systra planuje, że pod koniec bieżącego roku złoży wniosek o pozwolenie na budowę dla inwestycji. Oczywiście, jeśli uda się wcześniej uzyskać wszelkie niezbędne decyzje i uzgodnienia.
Przebudowa torowisk i całej pozostałej infrastruktury ma pozwolić na zwiększenie prędkości przejazdu trasą do 120 km/godz. Oprócz bezpieczeństwa i przepustowości poprawić się ma również komfort jazdy i obsługi pasażerów. Stąd należy spodziewać się przebudowy stacji kolejowych w Górze Kalwarii i Czarnym Lesie (czyli PKP Czachówek Wschodni). Po modernizacji na całą trasę ze Skierniewic do Łukowa mają powrócić pociągi osobowe.
Burmistrz uzgodnił projekt w zakresie styku inwestycji z drogami gminnymi. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano rozbiórkę i budowę od podstaw wiaduktów kolejowych nad ul. Lipkowską w Górze Kalwarii oraz nad drogą z Czarnego Lasu do Czachówka. Jeśli chodzi o przejazdy kolejowe – zmodernizowany i zautomatyzowany zostanie przejazd pomiędzy ulicami Rybie i Towarową. W tym miejscu powstanie też 130-metrowy odcinek drogi asfaltowej. Zgodnie z uzgodnieniami poczynionymi jeszcze w poprzedniej kadencji, zlikwidowany będzie przejazd na przedłużeniu ul. Zakalwaria, do którego po wybudowaniu obwodnicy i tak jest utrudniony dojazd. Natomiast pomiędzy Ługówką a Krzakami Czaplinkowskimi, wzdłuż kanału rzeki Małej, pod torami powstanie szeroki ciąg pieszo-rowerowy.
Zadowoleni powinni być mieszkańcy Czarnego Lasu. Dwie części wsi w końcu zostaną połączone podziemnym przejściem pod trasą kolejową. W ramach projektu pomiędzy Czarnym Lasem a Bronisławowem kolejarze wybudują też około 200 metrów drogi asfaltowej wzdłuż nasypu kolejowego.
W ramach inwestycji rozważana jest także budowa drugiego toru kolejowego na moście na Wiśle.
Koszt przebudowy całego, 160-kilometrowego odcinka LK 12 szacowany jest na ok. 2 mld zł.
Wyświetlono: 2327