Warszawa wprowadza NawiGo – innowacyjny system informacji i mikronawigacji, który wspiera mieszkańców w samodzielnym poruszaniu się i załatwianiu spraw urzędowych. System dostarcza informacje o około 1600 obiektach publicznych, takich jak urzędy, placówki zdrowia, instytucje kultury i atrakcje miejskie.
Inspiracją do stworzenia aplikacji były przede wszystkim potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku, zidentyfikowane w badaniu „Diagnoza jakości życia osób z dysfunkcją wzroku” przeprowadzonym w 2014 roku.
System działa na terenie Warszawy i 16 sąsiednich gmin: Czosnów, Góra Kalwaria, Izabelin, Karczew, Legionowo, Lesznowola, Marki, Milanówek, Nowy Dwór Mazowiecki, Otwock, Pruszków, Radzymin, Stare Babice, Wołomin, Ząbki, Zielonka.
Jak działa system NawiGo?
System NawiGo składa się z aplikacji mobilnej i sieci ponad 10 tysięcy nadajników Bluetooth (BLE) w 95 obiektach, w tym na 38 stacjach metra. NawiGo dostarcza szczegółowych informacji o obiektach, umożliwia mikronawigację wewnątrz budynków wspierającą poruszanie się po wybranych obiektach, dostęp do planów budynków oraz wsparcie w realizacji spraw urzędowych. Dodatkowo aplikacja informuje użytkowników o pobliskich obiektach i oferuje trasy mikronawigacji dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową.
Aplikacja NawiGo działa w urządzeniach z systemem Android oraz iOS. Można ją pobrać ze sklepów App Store, Google Play i AppGallery. Linki do pobrania aplikacji znajdują się na stronie wsparcie.um.warszawa.pl/nawigo.
Kluczowe funkcje aplikacji NawiGo
- Informacje o obiektach i urzędach: dostęp do danych o około 1600 obiektach, w tym adresy, godziny otwarcia i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
- 7 wersji językowych: aplikacja i wszystkie treści są dostępne w językach: polskim, angielskim, hiszpańskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim i ukraińskim.
- Mikronawigacja w budynkach: aplikacja wspiera użytkownika w poruszaniu się wewnątrz budynków dzięki nadajnikom BLE (beaconom) w 95 obiektach, w tym wszystkich stacjach metra, z trasami standardowymi i dostosowanymi dla osób z niepełnosprawnością ruchową.
- Wsparcie w realizacji spraw urzędowych: opisy i wskazówki krok po kroku ułatwiające realizację spraw w urzędach.
- Informacje o obiektach w pobliżu: powiadomienia o obiektach w pobliżu lokalizacji użytkownika – na podstawie GPS. Możliwość szybkiego przejścia do nawigacji do obiektu w Google Maps lub Apple Maps.
Dostępność cyfrowa
NawiGo obsługuje technologie ułatwień dostępu, jak VoiceOver i TalkBack, oraz posiada własny tryb kontrastowy i wsparcie dla dużych rozmiarów fontu.
Ewaluacja i rozwój systemu NawiGo
NawiGo to innowacyjne rozwiązanie, które podlega ewaluacji oraz rozwojowi na podstawie potrzeb zgłaszanych przez użytkowników. Prace nad dalszym rozwojem systemu są prowadzone we współpracy z partnerem społecznym wybranym w otwartym konkursie ofert: Fundacją Szansa – Jesteśmy Razem.
Fundacja prowadzi działania informacyjne i edukacyjne dotyczące aplikacji NawiGo w ramach realizacji zadania zleconego pn. „Warszawa przyjazna dla niewidomych”. Działania te obejmują m.in. program testów oraz organizację spotkań informacyjnych dla chętnych osób z Warszawy.
Program testów aplikacji NawiGo
Program testów obejmuje instruktaże, spacery edukacyjne oraz testy indywidualne. Testy i działania edukacyjne mają na celu doskonalenie funkcjonalności aplikacji oraz przeszkolenie przyszłych użytkowników w pełnym wykorzystaniu jej możliwości.
Informacje zebrane podczas testów użytkowników będzie można wykorzystać do wyznaczenia kierunków zmian i rozwoju aplikacji NawiGo.
W celu dołączenia do grupy testerów należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny pod linkiem: formularz zgłoszeniowy dla testerów.
Spotkania dla osób testujących odbywają się w Salonie Prezentacyjnym przy ul. Gałczyńskiego 7 w Warszawie w środy (11.00–18.00) oraz piątki (9.00–14.00). Testerzy mogą również umawiać się na indywidualne testy aplikacji, po wcześniejszym ustaleniu dogodnego terminu.
Wszelkie pytania dotyczące uczestnictwa w programie testowym i działania aplikacji można kierować drogą mailową lub telefonicznie:
- e-mail: info@warsawvision.com
- tel. 881 929 019 (poniedziałek 12.00–15.00, wtorek 9.00–15.00, środa 11.00–18.00, czwartek 9.00–15.00, piątek 9.00–14.00)
- tel. 534 831 145 (poniedziałek 12.00–15.00, wtorek 10.00–15.00, środa 10.00–15.00)
- strona internetowa: warsawvision.com/kontakt.
System powstał w ramach projektu Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny (Virtual WOF). Celem projektu jest podniesienie jakości życia mieszkańców i turystów poprzez dostarczenie e-usług ułatwiających korzystanie z usług publicznych.
Projekt Virtual WOF był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020.
Więcej informacji o projekcie Virtual WOF na stronie Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny w serwisie wsparcie.um.warszawa.pl.
Więcej o aplikacji NawiGo: wsparcie.um.warszawa.pl/nawigo.
Wyświetlono: 204